brei-patroon tekenen

De afgelopen week heb ik veel nagedacht over welk onderwerp geschikt zou zijn voor mijn tweede blog. Om alvast een beetje in de wintersfeer te komen, vond ik het volgende thema wel leuk. Een van de vragen die ik regelmatig krijg is “is het niet ongelofelijk veel werk om een gebreide muts te tekenen?” en “hoe krijg je het voor elkaar om die muts zo echt te laten lijken?”

Ja, het is veel werk om een muts te tekenen (maar persoonlijk vind ik het ook meditatief werken) en het antwoord op de tweede vraag: Het is niet zo moeilijk als het lijkt. Dat ga ik in deze blog uitleggen.

schildpad blog 2 1     schildpad blog 2

Bovenstaande tekening heb ik een paar maanden geleden gemaakt. De muts bestaat uit vele kleine steekjes. Die steekjes zijn vrij snel en makkelijk te maken (wel met een beetje oefening)

Wat je hiervoor nodig hebt is:

  • Het liefst een 2B en 4B potlood (2 andere B potloden kan ook zolang de een maar donkerder is dan de ander)
  • Wattenstaafje
  • Kwast of een stukje toiletpapier
  • Gum

Onthoud dat niet alle stappen even netjes getekend zijn (en hoeven zijn) omdat een wol patroon ook niet alleen rechte en nette steekjes heeft.

brei 1 1.In eerste instantie teken je een hartje met een streep in het midden. Voor de eerste strook teken je allemaal hartjes met streep boven elkaar. (met 2B potlood)
brei 2 2.Teken je met een 4B potlood een puntje bovenaan elk streepje.
brei 3 3. Met het wattenstaafje wrijf je over het getekende stuk heen. Vervolgens gum je binnen in elk hartje, aan beide kanten van de streep een stukje weg. Maak de randjes van de hartjes een beetje donkerder. (hierdoor krijg je het effect alsof het een bolletje is.) Wrijf opnieuw met het wattenstaafje over het getekende stuk en zet opnieuw met je gum een puntje aan beide kanten van de streep. Deze stappen kan je blijven herhalen zolang je de hartjes nog niet donker genoeg vind.
brei 4 4. Deze stappen laat ik zien zonder dat het ingekleurd is zodat het patroon duidelijker is. Een breipatroon kan op veel manieren in elkaar zitten. In dit voorbeeld is het stuk tussen twee rijen hartjes in een soort muurtje dat bestaat uit drie rijen ovaaltjes. De middelste rij verspringt t.o.v. de 2 buitenste rijen
brei 5 5. De open stukjes tussen de ovaaltjes kleur je donkerder in.
brei 6 6. Dit effect krijg je door stap 1 t/m 3 op foto 5 toe te passen. Ik weet dat zo’n klein stukje breiwerk er vreemd uit ziet maar als je dit patroon op een groot oppervlakte toepast krijg je een getekend gebreid patroon 🙂
brei boog Als je een gebreid patroon in een bocht wilt laten lopen, kan je van onder naar boven elk hartje een beetje schuiner tekenen.

2 thoughts on “brei-patroon tekenen